ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΑ-ΡΕΤΡΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ Στήλες

ΝΙΚΟΣ ΣΙΜΙΤΖΗΣ: Ο ‘Νουρέγιεφ’ του ευβοϊκού ποδοσφαίρου

Γεννήθηκε στη Χαλκίδα το 1945. Ξεκίνησε απ’ τα ‘τσικό’ του Ολυμπιακού Χαλκίδας εκεί γύρω στα 1955. Τα εφηβικά του χρόνια τα πέρασε ύστερα από μια ‘περίεργη παρεξήγηση’ στον ΑΟ Παγκρατίου. Επέστρεψε το 1964 στον Ολυμπιακό Χαλκίδας και ύστερα έπαιξε στον ΑΟ Χαλκίς μέχρι το 1973 και τερμάτισε ουσιαστικά την καριέρα του στο Αιγάλεω και την Α’ Εθνική το 1975. Συνέχισε όμως να παίζει ποδόσφαιρο ερασιτεχνικά μέχρι σχεδόν τα πενήντα του χρόνια.

Έβλεπε το γήπεδο σαν ένα τεράστιο καθρέφτη, που πάνω του καθρεφτίζονταν οι περίτεχνες κινήσεις, οι χορευτικές φιγούρες του. Ένας ‘νάρκισσος’ των γηπέδων.

‘Όταν ο κόσμος ενθουσιαζόταν και άρχιζε να φωνάζει ρυθμικά τ’ όνομα μου, τότε ήταν που ‘ξέφευγα’ και άρχιζα τις υπερβολές. Μερικές φορές εξέθετα τους αντιπάλους μου. Τελικά απολογούμενος μετά από τόσα χρόνια, μπορώ να πω με ειλικρίνεια, ότι όλα αυτά δεν τα έκανα γιατί ήθελα να τους γελοιοποιήσω, απλά ήθελα να ευχαριστήσω τον κόσμο που με λάτρευε, να του δώσω αυτό που ήθελε και μου ζητούσε. Για μένα η εξέδρα ήταν ένα απέραντο ακροατήριο που με συνέπαιρνε σε κινήσεις και πράξεις, πολλές φορές χωρίς τον απαιτούμενο ποδοσφαιρικό ορθολογισμό’.

Ο ίδιος πιστεύει, ότι στο παιχνίδι του είχε ποικιλία. Δεν έπαιζε πάντα ατομικά και με τρίπλες, αλλά ήταν φορές με τον Λίβα και τον Παππά που έκρυβαν την μπάλα.

ΝΙΚΟΣ ΣΙΜΙΤΖΗΣ-ΣΟΥΛΗΣ ΠΑΠΠΑΣ: ‘Αυτοκόλλητοι’ & βίοι παράλληλοι

Ο Σούλης Παππάς δίνει το στίγμα της ποδοσφαιρικής ποιότητας του Νίκου Σιμιτζή: ‘Εκπληκτικός ντριπλέρ. Αναστάτωνε όλη την αριστερή πτέρυγα των αντιπάλων. Έφθανε πολλές φορές μέχρι την κάθετη δοκό του αντίπαλου τερματοφύλακα, δημιουργώντας πανδαιμόνιο. Οι σέντρες του κοντινές, έτοιμα γκολ, όμως και ο ίδιος σκόραρε συχνά. Δεν έμπαινε πάντα στη ‘φωτιά’. Ήταν ταχύτατος με την μπάλα στα πόδια…’.

Ο Χέλμης έλεγε ‘ότι δεν έχω ξαναδεί στην καριέρα μου και στα γήπεδα κάποιον να τρέχει πιο γρήγορα με την μπάλα, παρά χωρίς αυτή’. Στα μπασίματα του από δεξιά, αυτό το προσόν του, του έδινε πλεονέκτημα σε σχέση με αντιπάλους πολύ γρηγορότερους απ’ αυτόν.

Ο Πέτρος Τοπουζίδης συνεργάτης του Μάρκοβιτς και αργότερα του Πετρίτση και του Πέτροβιτς, μιλάει για ‘κατάχρηση ντρίπλας’ του Χαλκιδέου άσου, που ανέτρεπε τα σχέδια αυτών των προπονητών ως προς τη λειτουργία της ομάδας. Προσπάθησαν ν’ αλλάξουν χωρίς αποτέλεσμα το αγωνιστικό προφίλ του Νίκου Σιμιτζή: ‘Ήταν φορές που έπαιρνε την μπάλα απ’ τον τερματοφύλακα… και έβγαινε μ’ αυτή άουτ.. στην αντίπαλη περιοχή. Οι προπονητές αντιδρούσαν σ’ αυτή τη λογική, που αχρήστευε τακτικές και συστήματα…’.

Έπαιζε σχεδόν πάντα πάνω στη γραμμή. Γύριζε πίσω απ’ τη σέντρα και αρκούσε να πάρει την μπάλα στα πόδια του και να γυρίσει. Από κει και πέρα όλα ήταν εύκολα. Ακολουθούσε ένα πραγματικό ‘σλάλομ’. Κυριολεκτικά ‘γλιστρούσε’ σαν χορευτής παγοπίστας, στο τερέν. Του άρεσε περισσότερο να δημιουργεί παρά να σκοράρει. Σαν τον ταξιδιώτη που γοητεύεται απ’ το ταξίδι και όχι απαραίτητα απ’ τον προορισμό. Σαν τον κυνηγό που θέλγεται από την εμπειρία και όχι απ’ την ‘κατάληξη’ των θηραμάτων…

Ήταν φορές που σου έδινε την εντύπωση ‘ότι δεν άλλαζε την μπάλα με κάποιον συμπαίκτη του, αν δεν ήταν σίγουρος ότι θα του την ξαναδώσει’. Ο Χέλμης τον άφηνε ελεύθερο γιατί αξιολογούσε το τελικό αποτέλεσμα. Ο Μάρκοβιτς και ο Πέτροβιτς προσπάθησαν να ‘καλουπιάσουν’ το ταλέντο του, εγκλωβίζοντας το σε συστήματα και τακτικές και δημιούργησαν πρόβλημα στον ίδιο. Η ομάδα επηρεάστηκε αρνητικά. Αυτοί επέμεναν!

Όπως ο φυσιολάτρης χαίρεται το ρυάκι που ελίσσεται και κελαρίζει λεύτερο και απεχθάνεται το τσιμεντένιο νερόλακο στην παρθένα φύση, έτσι και ο θεατής, δέχεται αντίστοιχα ερεθίσματα παρακολουθώντας τις προσπάθειες των ποδοσφαιριστών σ’ ένα γήπεδο. Ήταν ο ποδοσφαιριστής που ‘πάντρεψε’ το πραγματικό με το φανταστικό μέσα στο γήπεδο. Ο ποδοσφαιρικός σουρεαλισμός συνδυαστικά και των δύο, σ’ ένα μοναδικό αντιθετικό συνταίριασμα που ‘αποσυντόνιζε’ συμπαίκτες και αντιπάλους!

‘Ο παίκτης με τις βεντούζες στα πόδια’ έγραφε συχνά ο πανελλήνιος αθλητικός τύπος. Ο Τάκης Λίβας ήταν αυτός που είχε προσάψει το προσωνύμιο… ‘Τιτίκα’!

Έξοχος ντριπλέρ, μοναδικές προσποιήσεις, φανταστικές διεισδύσεις…

Παρατηρούμε μια φωτογραφία του Νίκου Σιμιτζή, που έχει μετατρέψει σε ‘Γης Μαδιάμ’ την άμυνα του ΠΑΟΚ, Φουντουκίδη, Ιωσηφίδη, Τερζανίδη και Στέφα (ή Σαβουλίδη) και το εκπληκτικό… τον Σούλη Παππά σε κοντινή απόσταση… με τα χέρια στη μέση ν’ απολαμβάνει το θέαμα… αντί να σπεύσει και να επιχειρεί στην αντίπαλη περιοχή..!

Πρωτοσέλιδες και μεσίστιες οι αναφορές των αθλητικών εφημερίδων το ’70, για τη μεταγραφή του Σιμιτζή, που προσέκρουε κάθε φορά σε απαγορευτικό διάταγμα της χούντας από τη μία περιφέρεια σε άλλη περιφέρεια, για Ολυμπιακό και Παναθηναϊκό.

Σαν αντίπαλο εκτιμούσε τον Νίκο Σταθόπουλο της ΑΕΚ, όμως τον δυσκόλευαν ιδιαίτερα ο σκληρός Χρήστος Ναλμπάντης του Άρη και ο Κώστας Ιωσηφίδης του ΠΑΟΚ, που ασκούσε πάνω του την πίεση της σκληρής επιτήρησης. Ένας εκπληκτικός παίκτης, ο ορισμός του εξτρέμ για την εποχή του, που την μπάλα που ‘γνώριζε’ ο ‘Νικολάκης’ των Χαλκιδέων φιλάθλων, ούτε οι περίπου συνομήλικοι και συνοδοιπόροι ‘αλφάδες’ και διεθνείς εξτρέμ Χάρης Γραμμός, Παύλος Βασιλείου και Νίκος Βεντούρης, δεξιοί ακραίοι του τότε ΠΟΚ γνώριζαν..!

Σε μια τυχαία μας συνάντηση στο γήπεδο Ψαχνών, τον Απρίλιο του 2011 ο άλλοτε αριστερός μπακ του ΠΑΟΚ και της Εθνικής Ελλάδας Κώστας Ιωσηφίδης μας είχε πει για τον Νίκο Σιμιτζή: ‘Κυρίως με την Εθνική στο ξεκίνημα της δεκαετίας του ’70, βρέθηκα αντιμέτωπος με αρκετούς απ’ τους κορυφαίους εξτρέμ της Ευρώπης εκείνη την εποχή. Περισσότερα έντονα απ’ όλους θυμάμαι τον Χαλκιδέο Νο 7 του Αιγάλεω, στις μεταξύ των ομάδων μας αναμετρήσεις. Ήταν πραγματικά ασυγκράτητος…’. Ας συνυπολογίσουμε τέλος το γεγονός ότι ο Ιωσηφίδης έπαιξε αντίπαλος το ’74 και με τον μυθικό εξτρέμ της Βραζιλία Ζαϊρζίνιο στο Μαρακανά και σκορ 0-0 για ν’ αντιληφθούμε το νόημα της δήλωσης του.

Κάποτε ένιωσε την ανάγκη να ζητήσει συγνώμη μετά το τέλος του αγώνα απ’ τον τερματοφύλακα της Εθνικής Ενόπλων Θανάση Κουρκουβέλα… ‘επειδή μπορούσε σε μια φάση του αγώνα να σκοράρει απλά πλασάροντας… αυτό συνέβη όμως αφού χρειάστηκε να τον ντριπλάρει δύο φορές!’.

Ο Γρίμμας ο αριστερός μπακ του Αιγάλεω είχε πραγματικά δεινοπαθήσει. Συμπαίκτες και αντίπαλοι ‘χάζευαν’ το ‘one man show’ ώσπου σ’ ένα παιχνίδι μέσα στο Αιγάλεω… αναγκάστηκε να τον πιάσει απ’ τον λαιμό για να σταματήσει ο διασυρμός. Το ίδιο πήγε κάποτε να συμβεί και σ’ ένα παιχνίδι με τον ΑΟ Καρδίτσας… ‘Εμένα με μ’ κάνεις ‘ζιγκιζιάγκες’ γιατί… θα σε κόψω στα δύο…’ είχε απειλήσει τότε ο Καρδιτσιώτης αριστερός μπακ τον δαιμόνιο Χαλκιδέο εξτρέμ.

Επίσης ο Κώστας Αθανασόπουλος του Παναθηναϊκού είχε κι αυτός υποφέρει στην αντιμετώπιση του Χαλκιδέου εξτρέμ στο πρωτάθλημα και το κύπελλο. Λέγεται ότι ο Στέφαν Μπόμπεκ είχε αλλάξει τρία μπακ, σ’ ένα απ’ τα παιχνίδια με τον Παναθηναϊκό, για ν’ αντιμετωπισθεί ο Χαλκιδέος επιθετικός, βάζοντας πάνω του στο τέλος τον σκληροτράχηλο Μήτσο Δημητρίου.

Μια θεαματική εκδοχή ακραίου επιθετικού των ποδοσφαιρικών γηπέδων που θα μπορούσε να ‘ιντριγκάρει’ την φαντασία κάθε δημιουργού στη συγγραφή της αυτοβιογραφίας του…

Πηγή: Η ΜΝΗΜΗ ΔΑΚΡΥΖΕΙ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Δ. Ελευθεριάδης: Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο… ο μεθυσμένος πελάτης; (χωρίς καταγραφή σκορ οι αγώνες στις μικρές ηλικίες)

Δημήτρης Ελευθεριάδης

ΠΑΙΔΩΝ ΕΠΣΕ (Δ’ ΦΑΣΗ): Στον τελικό οι Ερετριείς! (Ακαδημία Ερέτριας-Ακαδημία Αρτάκης 9-1)

Κώστας Λαγός

Γ’ Εθνική: Οι διαιτητές στο Ύπατο-Αρτάκη

Κώστας Λαγός
-->