Αγαπημένα ΡΟΗ ΑΘΛΗΤΙΑΤΡΙΚΗ Στήλες

B. Κουτσογιάννης: ‘Τεράστιος ο κίνδυνος τραυματισμών’

Αδύνατο να προβλέψει κανείς πόσο διάστημα θα χρειαστούν οι ποδοσφαιριστές για να επανέλθουν σε αγωνιστικούς ρυθμούς, μετά τη διακοπή του πρωταθλήματος. Ο προπονητής αποκατάστασης της ΑΕΚ, Βαγγέλης Κουτσογιάννης, εξηγεί σε αποκλειστική του συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τους λόγους για τους οποίους αυτή η πρωτοφανής σε διάρκεια παύση των αθλητικών δραστηριοτήτων, αναγκάζει όλους τους εμπλεκόμενους να βαδίζουν στο άγνωστο, αλλά σηματοδοτεί μια νέα εποχή από την οποία θα προκύψουν νέα επιστημονικά δεδομένα γύρω από την προπονητική. Παράλληλα, επισημαίνει τον κίνδυνο τραυματισμών αλλά και την ανάγκη να ανοίξουν οι αθλητικοί χώροι για να μην αναγκάζονται οι επαγγελματίες ποδοσφαιριστές να γυμνάζονται σε επιφάνειες καταστροφικές για το σώμα τους.

Αναλυτικά η συνέντευξη του  MSc  Psychology of exercise, πτυχιούχου ΤΕΦΑΑ με ειδικότητα στο ποδόσφαιρο και συνεργάτη του Μάσιμο Καρέρα, Βαγγέλη Κουτσογιάννη:

– Πόσο καιρό χρειάζονται οι ποδοσφαιριστές για να επανέλθουν σε αγωνιστική ετοιμότητα;

Θα είναι λάθος να ριψοκινδυνέψουμε οποιαδήποτε πρόβλεψη. Θα παίξει μεγάλο ρόλο πώς θα εμφανιστούν στις πρώτες ομαδικές προπονήσεις. Έτσι, αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να βγάζουμε προγράμματα μέρα με τη μέρα, εβδομάδα με την εβδομάδα, τα οποία να συνδυάζουν τη διατήρηση σε  ικανοποιητικό επίπεδο της φυσικής κατάστασης   με την πρόληψη  τραυματισμών . Αυτή τη στιγμή όλα είναι στον αέρα και υπάρχουν ομάδες που έχουν δώσει άδεια.

– Το πρόγραμμα που δίνουν οι ομάδες, δεν αρκεί για να διατηρηθούν σε φόρμα;

Όταν ένας επαγγελματίας ποδοσφαιριστής κάνει μόνος του, individual πρόγραμμα σε άλλες επιφάνειες εκτός από χόρτο, είναι εντελώς διαφορετικές οι επιβαρύνσεις και τα φορτία που δέχεται το σώμα . Στην ομαδική προπόνηση με τη μπάλα και το διπλό, είναι δεκαπλάσια τα φορτία στους μύες και τις αρθρώσεις με συνέπεια την  μεγαλύτερη επιβάρυνση και προσαρμογή  του σώματος σε συνθήκες αγώνα . Όποιο πρόγραμμα κι αν δώσουμε εμείς, όσο ευλαβικά κι αν το ακολουθήσουν οι παίκτες, δεν θα μπορέσουν ποτέ να αντικαταστήσουν την ομαδική προπόνηση. Είναι ένα άθλημα στο οποίο κάνεις τα πάντα: άλματα, επιταχύνσεις, επιβραδύνσεις και κυρίως αλλαγές κατεύθυνσης οι οποίες ασκούν φοβερή επιβάρυνση. Ως ποδοσφαιριστής έχεις μάθει να αγωνίζεσαι με συμπαίκτη και αντίπαλο. Αυτή είναι και η μεγάλη διαφορά τόσο στη  φιλοσοφίας όσο και στην πράξη  σε σύγκριση με το ατομικό άθλημα και αυτή η διαφορά έχει κατά επέκταση συνέπειές  και στη ψυχολογία τους κατά την διάρκεια της ατομικής προπόνησης που αυτήν την περίοδο εκτελούν .

– Πώς θα διαμορφωθούν οι προπονήσεις, όταν και εφόσον ανακοινωθεί η επανέναρξη του πρωταθλήματος;

Όταν θα ενημερωθούμε για την επανέναρξη, θα δημιουργηθεί ένα πλάνο το οποίο όμως δεν θα είναι σαν κι αυτό της θερινής προετοιμασίας. Κατά την άποψη μου  Θα υπάρχει μια βάση σχεδιασμού η  οποία θα αποτελεί τον  οδηγό όμως είναι σίγουρο ότι θα   αναπροσαρμόζεται καθημερινά, ανάλογα με τα στοιχεία που θα προκύπτουν  για την κόπωση των παικτών τα οποία θα συλλέγονται από τα εργαλεία (gps , firstbeat etc)  που η κάθε ομάδα χρησιμοποιεί . Όπως ανέφερα αυτές οι συνθήκες που αντιμετωπίζουμε  είναι πρωτόγνωρες για όλους και θεωρώ ότι όλα τα προπονητικά team θα στηριχτούν στην εμπειρία τους και σε μια κοινή λογική αφού δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα για μια αυτές τις ιδιαίτερες καταστάσεις  που βιώνουμε.

Όλοι σταμάτησαν στο peak της περιόδου και σίγουρα θα χρειαστεί μια μίνι προετοιμασία. Αν υποθέσουμε ότι η ΑΕΚ θα δώσει σε διάστημα 1,5 μήνα τα 13 ματς που χρωστάει, τότε αντιλαμβανόμαστε το μέγεθος του προβλήματος. Το καλοκαίρι οι ομάδες προετοιμάζονται για να βγάλουν σεζόν με 4-5 ματς το μήνα, εάν δεν έχουν Ευρώπη. Τώρα, προέρχονται από διάστημα μεγαλύτερης αποχής και καλούνται να προετοιμαστούν για πολύ πιο βαρύ πρόγραμμα, συμπυκνωμένο σε πολύ σύντομο χρονικό πλαίσιο.

– Το μεγάλο ερωτηματικό είναι δηλαδή πώς θα αντιδράσει ο οργανισμός των ποδοσφαιριστών;

Αυτό που συμβαίνει είναι πρωτοφανές σε παγκόσμιο επίπεδο. Πάνω στην κορύφωση της αγωνιστικής περιόδου, την ώρα που αναδεικνύονται πρωταθλητές, ξαφνικά μπαίνει ένα απότομο φρένο. Μιλάμε για αποχή 1,5-2 μηνών από το κανονικό πρόγραμμα των προπονήσεων. Για πολλούς ποδοσφαιριστές, είναι η πρώτη φορά στην καριέρα τους που συμβαίνει αυτό για τόσο μεγάλο διάστημα, αφού και στην καλοκαιρινή διακοπή δεν ξεκουράζονται παραπάνω από 20-25 ημέρες. Τώρα έφτασαν στην κορύφωση, στο  μέγιστο  της αποδόσεις τους  και ξαφνικά μηδένισαν. Από το 100 έφτασαν στο 20, στο 10. Κανονικά αυτό συμβαίνει τον Μάιο ή τον Ιούνιο και το σώμα ενός επαγγελματία έχει συνηθίσει. Όταν του ζητάμε τώρα να ξαναπάει στο 100%, αυτό εγκυμονεί κινδύνους.

Το κλειδί είναι να φτάσουμε στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο φυσικής κατάστασης  με το μικρότερο ρίσκο. Θέλει πολύ δουλειά και από τους ίδιους τους παίκτες, που πρέπει να χρησιμοποιήσουν όλα τα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους, διατροφή, ξεκούραση, μέσα πρόληψης τραυματισμών, φυσιοθεραπευτές  τα πάντα.

– Δηλαδή θα γίνουν εργομετρικά τεστ, σα να ξεκινά η σεζόν από την αρχή;

Πριν από την έναρξη της προετοιμασίας νομίζω θα ήταν σωστό να υπάρξει μια εικόνα για την αερόβια κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι παίκτες. Τα άλλα όλα τα χτίζεις πάνω σε αυτή , φανταστείτε την προετοιμασία σαν μια πυραμίδα η βάση αυτής της πυραμίδας είναι η  αερόβια ικανότητα ,   έτσι αν αυτή η παράμετρος  είναι στο μίνιμουμ, τότε αναγκαστικά  ξεκινάς από το 0 . Γενικά, η προετοιμασία πρέπει να γίνει προσεκτικά και στοχευόμενα σε συγκεκριμένους τομείς, χωρίς να διακινδυνεύουμε.

– Όλη αυτή η πρωτόγνωρη κατάσταση, ενέχει και αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού;

Υπάρχει τεράστιος κίνδυνος! Από μόνο του το άθλημα έχει κινδύνους. Όταν ακούμε για παίκτες που χάνουν προπονήσεις λόγω μικροενοχλήσεων τι σημαίνει; Ότι κάποια σημεία του σώματος  έχουν  επιβαρυνθεί από την κόπωση των αλλεπάλληλων προπονητικών και αγωνιστικών υποχρεώσεων και το σώμα   στέλνει ειδοποίηση πως είναι πιθανό να τραυματιστείς σοβαρά  . Το σώμα δέχεται φοβερές πιέσεις στο ποδόσφαιρο. Και τώρα τι έχει συμβεί; Παίρνεις ένα σώμα   που ενώ διατηρεί το καρδιοαναπνευστικό σε καλή λειτουργία χωρίς όμως να μπορεί να έχει έστω τα ελάχιστα απαραίτητα  οφέλη που η προπόνηση με μπάλα μας παρέχει , να   πρέπει μέσα σε πολύ σύντομο διάστημα να τα ανακτήσει και να βγάλει στο γήπεδο εντάσεις με υψηλή απόδοση .

– Οι παίκτες που ήταν τραυματίες στη διακοπή, ο Τσιγκρίνσκι και ο Γαλανόπουλος, πρόλαβαν να καλύψουν το χαμένο έδαφος;

Ο Τσιγκρίνσκι το κάλυψε, αλλά θα έπρεπε τώρα κι αυτός να έχει ήδη μπει με μπάλα για τους υπόλοιπους. Εκείνος που θα μπορούσε να είναι σε πολύ καλή κατάσταση είναι ο Γαλανόπουλος, όμως λόγω των περιορισμών που έχουν επιβληθεί, έμεινε πίσω. Ο Κώστας ήταν στη φάση της αποθεραπείας στον χειρουργημένο του αστράγαλο και είχε ξεκινήσει τρέξιμο σε χόρτο και μετά σε άμμο. Όταν όμως απαγορεύτηκαν τα πάντα, είναι αδύνατο να συνεχίσει στο τσιμέντο και τώρα ακολουθεί ειδικό πρόγραμμα  και θεραπεία  . Είναι απαραίτητη η μαλακή επιφάνεια για να μπαίνει το πόδι σε προσαρμογή. Είναι ένα σοβαρό πρόβλημα που απασχολεί όλους τους επαγγελματίες ποδοσφαιριστές και πρέπει να λυθεί.

– Αναφέρεστε στις αθλητικές εγκαταστάσεις που παραμένουν κλειστές;

Ναι και φυσικά είναι σωστό ως μέτρο, αλλά ειδικά οι επαγγελματίες ποδοσφαιριστές θα έπρεπε να έχουν δικαίωμα να γυμνάζονται σε γήπεδο της περιοχής τους, έστω για μία ώρα το πρωί να κάνουν τα τρεξίματα τους. Τώρα αναγκάζονται να τρέχουν σε τσιμέντο και δέχονται τρομερές επιβαρύνσεις σε όλη την περιοχή της λεκάνης και γενικά των αρθρώσεων. Είναι βέβαιο ότι κάποιοι θα βγάλουν προβλήματα. Μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για ανθρώπους των οποίων το σώμα είναι το εργαλείο της δουλειάς τους. Όλες οι προπονήσεις γίνονται σε χόρτο και οι κραδασμοί και οι πιέσεις που δέχονται οι αρθρώσεις  ,  είναι σημαντικά μικρότερες σε σχέση με το τσιμέντο την άσφαλτο ή ακόμα και των πλαστικών γηπέδων που αναγκάζονται να τρέχουν τώρα . Ό,τι παπούτσι κι αν φορέσει, η πίεση ξαναγυρνάει στον αθλητή. Θα έχετε ακούσει πολλές φορές να διαμαρτύρονται για ένα γήπεδο ότι ήταν σκληρό ή να λένε ‘βρέξτε το να μαλακώσει’. Αυτά δείχνουν πόσο ζωτικής σημασίας να γίνεται η προπόνηση σε μαλακή επιφάνεια και πόσο καταστροφική είναι  η αλλαγή που συμβαίνει τώρα.

Θεωρώ πως πρέπει να ανοίξουν οι αθλητικοί χώροι για τους επαγγελματίες. Το γήπεδο είναι 5000 τετραγωνικά, συνεπώς αν γίνεται προπόνηση σε γκρουπ, χωρίς καν τη χρήση αποδυτηρίων, με την αυστηρή τήρηση των κανόνων υγιεινής   δεν θα  υπάρχει κανένα πρόβλημα. Στο δρόμο οι άνθρωποι περπατάνε πιο κοντά! Άρα από τη στιγμή που από όλες τις πλευρές διαφαίνεται πως υπάρχει πρόθεση επανέναρξης, πρέπει να υπάρξει και μέριμνα για να μπουν οι ποδοσφαιριστές στο γήπεδο, με ασφάλεια και σεβόμενοι το τονίζω πάντα τους κανόνες υγιεινής

– Βαδίζουμε, λέτε, σε αχαρτογράφητα ύδατα. Συνεπώς ποια θα είναι η πυξίδα σας.

Θα κάνουμε ό,τι υπαγορεύει η κοινή λογική και η   προπονητική  εμπειρία  γιατί δεν υπάρχει προηγούμενο. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει κάποια επιστημονική έρευνα ή δεδομένα  στα οποία θα μπορούσαμε να στηριχθούμε και να σχεδιάσουμε με ασφάλεια πάνω σε αυτά. Γι΄αυτό πιστεύω πως αυτή η πρωτοφανής συνθήκη θα μας δώσει την ευκαιρία να αναλύσουμε στοιχεία  που δεν θα βλέπαμε ποτέ. Δεν θα είχαμε ποτέ την ευκαιρία να διαπιστώσουμε πώς αντιδρά ένα σώμα σε τέτοια περίσταση, αφού δεν υπήρξε ποτέ τόσο μεγάλη διακοπή και ειδικά στο συγκεκριμένο χρονικό σημείο. Θεωρώ ότι θα ανακαλύψουμε νέα επιστημονικά δεδομένα. Είναι βέβαιο ότι θα αλλάξουν πολλά και ότι θα βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα για την εκγύμναση, την κόπωση, την επιβάρυνση, την πρόληψη τραυματισμών. Είναι όσο και να μοιάζει οξύμωρο  μια θετική πλευρά αυτής της πολύ αρνητικής κατάστασης που έχει δημιουργηθεί. Λόγω φόρτου του αγωνιστικού προγράμματος, δεν θα ανακαλύπταμε ποτέ όλα όσα θα δούμε μόλις ομαλοποιηθεί το πρόγραμμα των προπονήσεων.

Πηγή: amna.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

‘Η ΜΝΗΜΗ ΔΑΚΡΥΖΕΙ’: ΔΕΚΑΕΤΙΑ ’70 (Γλυκές και πικρές στιγμές για τον Α.Ο. ‘Χαλκίς’)

Θανάσης Κούτος

Οι ώρες διεξαγωγής των αγώνων σε Α & Β’ ΕΣΚΑΣΕ στις 25-26/1

Παναγιώτης Νικολάου

ΠΑΙΔΩΝ ΕΠΣΕ: Νεάπολη-Εύριπος 3-2 (photo album)

Παναγιώτης Νικολάου
-->