
ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ... Στη χώρα της μούντζας και του ρε!
Βία…
και η Αγγλική συνταγή
Τρίτο και τελευταίο μέρος αυτής της θεωρητικής μελέτης, ανάλυσης και ερμηνείας αυτού του φαινομένου που αποτελεί γενικότερο σύμπτωμα νοσηρότητας του κοινωνικού χώρου. Η καταστολή, η εξομάλυνση και η επάνοδος στην ομαλότητα και κανονικότητα είναι το ζητούμενο, που απασχολεί και προβληματίζει ευρύτερα τις αθλητικές κοινωνίες των χωρών-μελών.
Τα μέτρα αποσπασματικά. Οι περισσότεροι και βέβαια στην Ελλάδα ομιλούν για πρόληψη, που πρακτικά δεν αποδίδει για να καταλήξουμε κάθε φορά εκδηλώνοντας τιμωρητική διάθεση και εφαρμογή μέτρων ενάντια των συλλόγων, αλλοιώνοντας την αγωνιστική και βέβαια βαθμολογική εικόνα των πρωταθλημάτων. Οδυνηρές αποφάσεις, με τους κύριους αίτιους στο απυρόβλητο, σε μια εποχή όπου η συμπεριφορική εικόνα συλλόγων και αθλητών παίρνει υψηλό βαθμό αξιολόγησης κυρίως σε ότι έχει να κάνει με την ευπρεπή παρουσία των αθλητών στους αγωνιστικούς χώρους.
Οι πολέμιοι του ποδοσφαίρου με ‘σημαία’ τους την βία, έσπευσαν να στιγματίσουν το άθλημα. Το προέβαλαν ως στοιχείο υπανάπτυξης αντιπολιτιστικό ίξαμα και αντιπνευματική γενικότερα εκδήλωση.
Η Taylor Report ήταν η εταιρεία που ρίχθηκε στον πόλεμο κατά της βίας. Επρόκειτο ουσαστικά για μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε, έπειτα απ’ τα δραματικά γεγονότα του Χέιζελ (1985) και του Χιλέπορουγκ (1989), για λογαριασμό της Αγγλικής κυβέρνησης από τον λόρφο Τζάστις Τέιλορ.
Υποδείξεις και συμβουλές, που καταλήγουν σε τέσσερις γραπτές οδηγίες:
1. Επαναπροσδιορισμός της κοινότητος: Το γήπεδο ως δημόσιος χώρος.
2. Να επαναπροσδιορίσουμε το θέαμα: όλα μπορούν να είναι θέαμα, όχι μόνο η τέλεση του αγώνα, με εισαγωγή και νέων στοιχείων θέασης.
3. Να απευθυνθούμε στους φιλάθλους σαν να είναι πελάτες.
4. ‘Φακέλωμα’ των φιλάθλων: εισαγωγή της ταυτότητας στα γήπεδα.
Η συνεργασία της πολιτείας, με την μετουσίωση και πρακτική εφαρμογή των δεδομένων της έρευνας οδήγησε προοδευτικά στο σημερινό επίτευγμα, με τα Αγγλικά γήπεδα υπερπλήρη σε θεατές και τους συλλόγους να αυξάνουν τους πόρους τους, να εισάγονται στο Χρηματιστήριο, να απογειώνουν το μάρκετινγκ και την εμπορευσιμότητα να ελαχιστοποιούν τα κρούσματα βίας και να επαναφέρουν την ασφάλεια και την ηρεμία στις κερκίδες και στους αγωνιστικούς χώρους.