BLOGS EVIASPORTS.GR ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ ΣΤΗΛΕΣ

Π. Τοκπασίδης: Ο ρόλος του αληθινού προπονητή και όχι της εξομοίωσης

Είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και των υπολογιστών έχουν μπει στην ζωή πολλών ανθρώπων, μικρών και μεγάλων, διάφορα παιχνίδια στρατηγικής και εξομοίωσης με σημαντική αλληλεπίδραση στην ‘Τεχνητή Νοημοσύνη’, που είναι ικανή να εμφανίζει στοιχεία ανθρώπινης νοημοσύνης και κοινής λογικής, να μπορεί να θέσει τους δικούς της στόχους, αλλά δεν είναι ακόμα εφικτή στην πραγματικότητα.

Σε ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι Εξομοίωσης Διαχείρισης Ποδοσφαίρου όπως π.χ. το FOOTBALL MANAGER, μπορείτε να πάρετε τον έλεγχο μιας ομάδας και να είστε το μεγάλο αφεντικό των οικονομικών, να φτιάξετε γήπεδα, να αγοράζετε όποιους παίκτες θέλετε στην περίοδο της μεταγραφικής αγοράς και να είστε ο προπονητής που θα προπονεί τους παίκτες και θα εφαρμόζει τη τακτική της ομάδας για τους αγώνες.

Μπορείτε επίσης να σχεδιάζετε προγράμματα κατάρτισης που θα βελτιώσουν την ανάπτυξη των νεαρών παικτών, του συλλόγου σας ή ίσως να θέλετε γρήγορα αποτελέσματα με πιο έμπειρους παίκτες.

Σίγουρα θα αντιμετωπίσετε και πολλές προκλήσεις.

Μπορείτε να κρατήσετε τον προϋπολογισμό της ομάδας;

Μπορείτε να αναζητήσετε παίκτες που θα εξελιχθούν ως οι επόμενοι Μέσι, ή Ρονάλντο;

Μπορείτε να αντιμετωπίσετε τους τραυματισμούς και τις αποβολές των παικτών στους αγώνες;

Όλη αυτή η διαχείριση είναι μια μεγάλη δοκιμασία για όλους τους gamers και χρειάζεται διοικητικές ικανότητες και ταλέντο για να μπορεί κάποιος να τα καταφέρει.

Όλα αυτά όμως είναι δωρεάν, χωρίς άγχος, χωρίς προσωπικές σχέσεις, αναίμακτα, χωρίς την «μυρωδιά» των αποδυτηρίων.

Και ξαφνικά όλοι γίνονται προπονητές.

Τα έμαθαν όλα.

Έτσι νομίζουν δηλαδή.

Μπορεί να κέρδισαν ένα ματς κάνοντας μια αλλαγή ή και ένα πρωτάθλημα και έγιναν ο Murinho, o Guardiola.

Κούνια που τους κούναγε.

Δεν γνωρίζουν στην πραγματικότητα ποιος είναι ο μεγάλος αριθμός των υποχρεώσεων και των καθηκόντων του προπονητή.

Δεν γνωρίζουν πως ο ρόλος του προπονητή απαιτεί μια πολυδιάστατη παιδεία, μια ιδιαίτερη ικανότητα και διάθεση για προγραμματισμένη και σοβαρή δουλειά.

Δεν γνωρίζουν πως ο προπονητής, εκτός από τα καθήκοντα που ασκεί ως τεχνικός, υποδύεται έναν σωρό άλλους ρόλους.

Οι ρόλοι αυτοί πηγάζουν από τις πολλές αρμοδιότητες που έχει ως επικεφαλής μιας ομάδας ανθρώπων.

Ο ρόλος του προπονητή είναι πολυδιάστατος και η φιλοσοφία του, τα πιστεύω του και η συμπεριφορά του, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο ζωής των ατόμων που καθοδηγεί και ηγείται.

Ο προπονητής θα πρέπει να βρει την κατάλληλη ¨συνταγή¨ έτσι ώστε να παρακινεί τους παίκτες του να διασκεδάζουν μέσα από αυτό που κάνουν μετατοπίζοντας το επίκεντρο μέσα από την διαδικασία της μάθησης και έχοντας ως αποτέλεσμα τον ατομικό και ομαδικό στόχο.

Δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ δασκάλου και προπονητή.

Η έννοια του προπονώ είναι αλληλένδετη με αυτή του διδάσκω.

Αρχικά θα λέγαμε ότι ο ρόλος του προπονητή έχει συνάφεια με τον ρόλο του ΔΑΣΚΑΛΟΥ.

Και οι δύο πρέπει να προετοιμάσουν κάποιους ανθρώπους, να τους παροτρύνουν και να τους δραστηριοποιήσουν.

Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις μέσα σε μια ομάδα όπου δημιουργούνται καταστάσεις για τις οποίες πρέπει κάποιος να λάβει σκληρές αποφάσεις.

Έτσι μερικές φορές ο προπονητής παίρνει και τον ρόλο του ΔΙΚΑΣΤΗ.

Προβλήματα πειθαρχίας, απρεπούς συμπεριφοράς, αρνητικής διάθεσης, μειωμένης εσκεμμένα προσπάθειας και παραβάσεις του εσωτερικού κανονισμού, πρέπει να τιμωρούνται αφού βέβαια κριθούν δίκαια από αυτόν.

Ο προπονητής σε ρόλο ΨΥΧΟΛΟΓΟΥ.

Είναι μεγάλη η προσφορά βοήθειας σε έναν παίκτη όταν ο προπονητής μπορεί να σταθεί δίπλα του με φροντίδα και κατανόηση.

Υπάρχουν φορές που χρειαζόμαστε κάποιον απλά για να μας ακούσει.

Ο προπονητής ΟΡΓΑΝΩΤΗΣ.

Η ικανότητα της οργάνωσης είναι σημαντική και θεωρείται απαραίτητη για τον προπονητή.
Μέσα από τη σωστή οργάνωση, θα υλοποιηθεί ένα νοικοκύρεμα της ομάδας στο οποίο όλα τα μέλη της θα γνωρίζουν τα καθήκοντα, τις αρμοδιότητες, τις υποχρεώσεις και τους ρόλους τους.

Αυτόματα μπορεί να πάρει και τον ρόλο του ΔΙΠΛΩΜΑΤΗ, αφού πρέπει να κρίνει σωστά, να αξιολογήσει ορθολογικά τις δύσκολες περιστάσεις και να δώσει λύσεις και απαντήσεις στις διάφορες καταστάσεις κρίσης, αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων μεταξύ των μελών της ομάδας.

Η διπλωματική του ικανότητα του του δίνει το δικαίωμα να ελίσσεται αποτελεσματικά, να επικοινωνεί και να λαμβάνει αποφάσεις που έχουν να κάνουν όχι μόνο με τους αθλητές, αλλά και με τους συνεργάτες του, το προσωπικό, τους διοικούντες, τους διαιτητές και το φίλαθλο κοινό.

Η δουλεία του προπονητή, χαρακτηρίζεται από συνεχή λήψη αποφάσεων.

Αυτός είναι που θα αποφασίσει για τη μέθοδο της προπόνησης, για τη στρατηγική κάθε αγώνα, για τους κανόνες μέσα στην ομάδα κλπ.

Η ικανότητα του προπονητή να σκέφτεται σωστά, να επιτυγχάνει αποτελεσματική επικοινωνία και να προβλέπει το μέλλον λαμβάνοντας διορθωτικά μέσα, του δίνουν την ονομασία του ΗΓΕΤΗ.

Επίσης, ως ηγετική φιγούρα θέτει στόχους τόσο για την πορεία του κάθε αθλητή ξεχωριστά όσο και για την πορεία της ομάδας. Με άλλα λόγια η δουλειά του έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα.

Ο προπονητής σε τέτοιες περιπτώσεις ενεργεί με την ιδιότητα του ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ.

Θα πρέπει να εντοπίζει τα προβλήματα και να βρει κάποια αποτελεσματική λύση δίνοντας τις ανάλογες συμβουλές και οδηγίες.

Η σωστή καθοδήγηση και η συμβουλευτική του ικανότητα θα έχουν θετικές επιπτώσεις στους παίκτες και θα συμβάλουν στην υλοποίηση των στόχων της ομάδας.

Ο προπονητής κάθε μέρα στην προπόνηση αντιμετωπίζει διαφορετικές προσωπικότητες και θα πρέπει να τους διδάξει, να τους καθοδηγήσει και να επιβάλει βάσει του Εσωτερικού Κανονισμού τον ανάλογο βαθμό πειθαρχίας.

ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ ως προς τον συμπαίχτη, ως προς τα ωράρια των προπονήσεων, ως προς τις αθλητικές και αγωνιστικές και έξω αγωνιστικές τους υποχρεώσεις κλπ.

Πρέπει να απαιτεί να υπάρχει σεβασμός, χαρακτήρας και ήθος.

Διότι για να γίνει κάποιος μεγάλος παίχτης, δεν αρκεί να παίζει μόνο σωστά.

Πρέπει να διαθέτει ανάλογο ήθος, ευπρέπεια και σεβασμό προς όλα τα μέλη της ομάδας.

Πολύ συχνά οι αθλητές αντιμετωπίζουν αγωνιστικά προβλήματα (κακή απόδοση, λανθασμένες επιλογές), προσωπικά προβλήματα (οικογένεια, σχέσεις, οικονομικά) και ψυχολογικά προβλήματα (τραυματισμοί, πίεση, στρες).

Η ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ σχετίζεται και με την έννοια της ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ.

Ένας προπονητής που αναγνωρίζει τη δουλειά και τις ικανότητές ενός παίκτη είναι πολύ πιθανό να υποστηρίζει και να ενισχύει το δυναμικό του αλλά και της ομάδας ως συνόλου.

Έτσι φτάνουμε στην διαδικασία του ΕΛΕΓΧΟΥ, όπου επιβεβαιώνεται αν όλα πραγματοποιήθηκαν σύμφωνα με τους αρχικούς μας στόχους.

Ο έλεγχος είναι η διαδικασία η οποία εξακριβώνει, μετρά και διορθώνει τις τυχών αποκλείσεις μεταξύ των στόχων που θέτει ο προπονητής για τους παίκτες του μέσα από προπονήσεις ή από αγώνα.

Ο προπονητής με αυτή τη διαδικασία, επιτυγχάνει να ελέγχει την συμπεριφορά των αθλητών του μέσα και έξω από το γήπεδο, να αξιολογεί την απόδοση των αθλητών στην προπόνηση και στον αγώνα με την χρήση στατιστικών δεδομένων και την σύνταξη ειδικών εκθέσεων, να ελέγχει την απόδοση της συνεργασίας του με τους συνεργάτες προπονητές, γυμναστές κάνοντας παράλληλα αξιολόγηση των προσωπικών του ενεργειών.

Τέλος, ο ρόλος του προπονητή είναι και ένας ρόλος ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ.

Ένας προπονητής δίνει καθημερινά το παράδειγμα όχι τόσο μέσα από τα λόγια όσο μέσα από τη συμπεριφορά του.

Δηλαδή, το πως δημιουργεί σχέσεις, με ποιο τρόπο διαχειρίζεται τη δύναμή του ως ηγετική φιγούρα, τι αξίες έχει, πόσο πιστεύει στο δυναμικό και στις ικανότητες των παικτών, τι επιλογές κάνει, ποιους δημιουργικούς τρόπους βρίσκει για να επιλύει συγκρούσεις και να πειθαρχεί.

Η στάση του σε όλα τα παραπάνω είναι ο θεμέλιος λίθος για την ανάπτυξη ενός κλίματος εμπιστοσύνης μέσα στην ομάδα.

Βάση όλων των παραπάνω είναι η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ, όπου οι παίχτες πρέπει να καταλάβουν πως τα περιεχόμενα και η μεθοδική που υπαγορεύει ο προπονητής είναι κατάλληλα για την επίτευξη των στόχων τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Αμαρυνθιακός: Η νέα σύνθεση του ΔΣ

Κώστας Λαγός

Ν. Μπιμπίκας: ‘Ευελπιστώ να πάμε πλέον για τη νέα σεζόν’

Κώστας Λαγός

Σαν Σήμερα (13/5/2015): Καλλιθέα-Ηρακλής Ψαχνών 2-1

eviasports
-->