Είναι πρόσφατη η κατανόηση και παρουσίαση της αληθινής φύσης του ποδοσφαίρου στο ευρύ κοινό. Πρόκειται για εγκεφαλικό παιχνίδι αντίληψης χρόνου και χώρου.

Δειλά τα τελευταία χρόνια, ακούγονται και συζητούνται έννοιες όπως “μυαλόσφαιρο”, η νοητική προετοιμασία. Πέραν των προπονητικών μονάδων στο γήπεδο και της εργασίας που καθορίζεται από το επίπεδο των παικτών, την ηλικία, τις συνθήκες. Παράλληλα ζητάμε και ατομικές προπονήσεις βελτίωσης του ποδοσφαιριστή, σε ότι αφορά την φυσική κατάσταση (βελτίωση δομής σώματος, δύναμη, ταχύτητα, συντονισμός, αντοχή) την τεχνική. Τα πάντα με βάση το σώμα. Εντολές όμως δίνει ο εγκέφαλος. Την διαφορά την χαρίζει η γνώση. Ενώ η ταχύτητα εκτέλεσης ενεργειών καθορίζεται από την άμεση σκέψη, την αντίληψη αλλαγής των φάσεων του παιχνιδιού, την αξιολόγηση των δυνατοτήτων του παίκτη, όσο και των αντιπάλων. Πάντα υπό την πίεση σε ρεαλιστικές συνθήκες αγώνα.
ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Ας υποθέσουμε πως αναθέτουμε την εύρεση ενός σημείου της πόλης (πλατεία, οδός) σε δύο άτομα: ο πρώτος είναι νέος άνθρωπος, γυμνασμένος, αλλά επισκέπτεται για πρώτη φορά την πόλη και δεν γνωρίζει την γλώσσα του τόπου. Ούτε άλλη από αυτή που μεγάλωσε. Ο δεύτερος είναι μέσης ηλικίας, γέννημα- θρέμμα της πόλης, και με εργασία χρόνων που του επιτρέπει να γνωρίζει κάθε σημείο της. Ποιος θα φτάσει γρηγορότερα στο στόχο;
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ
Εδώ δικαιώνονται οι προσδοκίες και αμβλύνονται οι αγωνίες των γονέων στο αιώνιο (ψευτοδίλημμα): ποδόσφαιρο ή εκπαίδευση; Σε αυτό τον τρόπο αντίληψης του αθλήματος, οι δύο αυτές έννοιες είναι αδιαπραγμάτευτα αλληλένδετες. Πως θα προπονήσεις και θα βελτιώσεις νοητικά τον παίκτη αν δεν γνωρίζει την γλώσσα; Πως θα χρησιμοποιήσεις όρους αν δεν μπορεί να τους αντιληφθεί; Πως θα παραδώσει γραπτή εργασία πάνω στο αντικείμενο αν δεν γνωρίζει γραφή; Πως θα κατανοήσει επίσης βασικά στοιχεία της φύσης του παιχνιδιού αν δεν γνωρίζει την αγγλική γλώσσα επίσης; Πως θα αναζητήσει περισσότερες πληροφορίες στο διαδίκτυο αν δεν γνωρίζει βασικές λειτουργίες των υπολογιστών; Αν τα προηγούμενα χρόνια, οι έννοιες της ταχύτητας, της δύναμης είχαν κυρίαρχο ρόλο στην εφαρμογή- η τεχνική τελευταία: στο (άμεσο) μέλλον κι άλλες δυνατότητες θα δίνουν το πλεονέκτημα…
ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗΣ ΓΝΩΣΗ- ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ-ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ
– Ιστορία του Παγκόσμιου ποδοσφαίρου: πως γεννήθηκε, πως διαμορφώθηκε, οι τάσεις με βάση την κουλτούρα της προέλευσης. Ευρωπαϊκό, Λατινική Αμερική, Αφρική. (“ Η ιστορία είναι φιλοσοφία μέσω παραδειγμάτων”. Θουκυδίδης, Αθηναίος ιστορικός 460-394 π.Χ).
– Φιλοσοφία και εφαρμογή των μεγάλων προπονητών.
– Συστήματα, σχηματισμοί. Τακτική συμπεριφορά, βασικά πλεονεκτήματα και λάθη που καταγράφονται. Αντίληψη των φάσεων του παιχνιδιού, tranzition. Συνεργασίες υποομάδων.
– Κανόνες του παιχνιδιού, διαστάσεις αγωνιστικού χώρου, περιοχών.
– Ρόλοι και καθήκοντα θέσεων- αντίστοιχα με βάση τον σχηματισμό,το σύστημα.
– Τάσεις σύγχρονου ποδοσφαίρου.
-Τάσεις και συμπεράσματα των μεγάλων διοργανώσεων.
– Συμπεριφορά, λειτουργία και διαμόρφωση των μεγάλων παικτών (τότε και σήμερα).
– Βασικές λειτουργίες των πετυχημένων συνόλων.
– Ανάλυση αντίπαλου, της ομάδας μας. Της απόδοσης μας, των ενεργειών μας στην προπόνηση, τον αγώνα.
– Διατροφή. Ψυχολογία (εξειδικευμένοι συνεργάτες).
– Μουσική, λογοτεχνία, ποίηση, ζωγραφική, θέατρο, κινηματογράφος, φωτογραφία με θέματα που κινητοποιούν την θέληση, την μετάβαση, τα κίνητρα.
Πάντα με βάση την ηλικία των εκπαιδευόμενων ποδοσφαιριστών, τις ανάλογες δυνατότητες και ανάγκες.
Βάση της συγκεκριμένης προετοιμασίας αποτελούν: η αντιληπτική ικανότητα και κυρίως απαιτείται η πλήρης συγκέντρωση. Όπως και αποκατάσταση, ακριβώς όπως και στην προπόνηση του γηπέδου. Αφορά σαφώς και τις επαγγελματικές ομάδες.
Ο ΤΡΟΠΟΣ, ΤΑ ΟΦΕΛΗ
Οπωσδήποτε μια αίθουσα και μια οθόνη είναι απαραίτητα.
Κι αν λείπουν οι αίθουσες και ο προτζέκτορας, τότε τα αποδυτήρια, και μια τηλεόραση αρκούν. Το οπτικό υλικό πλούσιο.
Πόσες προπονήσεις χάνονται λόγω καιρικών συνθηκών;
Δεν θα χανόταν καμία πλέον.
Ο άνθρωπος σκέφτεται, έχει δει σε εικόνα την ενέργεια του πριν εκτελέσει.
Γνωρίζοντας τον χώρο και το χρόνο.
Οι ακαδημίες και οι σχολές ποδοσφαίρου, όπως και κάθε σύλλογος μετατρέπονται αυτόματα σε αληθινά εργαστήρια γνώσης. Με προεκτάσεις και οφέλη πέραν του αθλήματος.
Ακόμα κι αν συνεχίσει ο οποιοσδήποτε να επιμένει κοντόφθαλμα ως προς τους σκοπούς της εκπαίδευσης- τη δημιουργία άλλης μια πρωταθλήτριας ομάδας υποδομών, την υπόσχεση για το νέο Ρονάλντο-τα όσα κερδίζει ο παίκτης είναι πολλά κι ως προς αυτή την κατεύθυνση.
Ο σκεπτόμενος ποδοσφαιριστής είναι ο επιτυχημένος επαγγελματίας του μέλλοντος.
Ο παίκτης με γενικότερη γνώση του ποδοσφαίρου είναι προπονητής του εαυτού του στον αγωνιστικό χώρο.
Βαθύτερα, κι αν ακόμη δεν ακολουθήσει στην πορεία την συγκεκριμένη επιλογή, μπήκε ένα μικρό λιθαράκι, προστέθηκε ένα ακόμη εφόδιο στην δημιουργία του υπεύθυνου πολίτη του αύριο.
Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΟ ΓΗΠΕΔΟ