Όπως όλοι γνωρίζουμε μεταξύ των δύο ημιχρόνων ενός αγώνα υπάρχει ένα διάλειμμα, το οποίο συνήθως έχει διάρκεια από 5 έως 15 λεπτά.
Το διάλλειμα αυτό, έχει τον δικό του ρόλο σε κάθε αναμέτρηση.
Ποια είναι όμως η σημασία του ημιχρόνου σε μια αναμέτρηση και πως μπορεί να αξιοποιηθεί σωστά ο χρόνος ξεκούρασης των αθλητών;
Θα δούμε παρακάτω αναλυτικά τον τρόπο με τον οποίο μπορεί ένας προπονητής να διαχειριστεί τον χρόνο που του προσφέρει το ημίχρονο και τη σπουδαιότητα των συζητήσεων κατά τη διάρκεια της 15λεπτης ξεκούρασης.
Ερώτηση: Τι πιστεύετε ότι κάνουν οι παίκτες και ο προπονητής στο ημίχρονο;
Απάντηση:
Στο ημίχρονο οι παίκτες αντλούν:
-
Εκτόνωση – (Τάιμ-άουτ, Αποφόρτιση έντασης)
Αφήστε τους παίκτες σας να έχουν τον χρόνο τους για περίπου 2’ και παράλληλα κάντε έναν γρήγορο διάλογο ατομικά με κάποιους παίκτες χωρίς καμία προσωπική επίθεση).
-
Φυσική αναζωογόνηση – (Υγρά, νερό, Ηλεκτρολύτες)
Δώστε υγρά στους παίκτες σας ώστε να υπάρξει η σχετική αναπλήρωση στον οργανισμό και παράλληλα προετοιμάστε την επόμενη φάση δηλ. της ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ.
-
Πληροφόρηση Α’ Ημιχρόνου – ( Τι;, Πως;, Πόσο; κ.τ.λ.)
Τι; Δίνουμε μόνο σπουδαίες πληροφορίες λόγω πίεσης χρόνου και δεν γινόμαστε σχολαστικοί.
Πώς; Με χειρονομίες, Επιδείξεις, Ατομικές ή Ομαδικές συζητήσεις και Πνευματική Οικοδόμηση.
Πόσο; Διαδικασία με Περιορισμένο χρόνο πληροφοριών, σύντομα, ορθά-κοφτά.
-
Επικέντρωση στο 2ο ημίχρονο – (Τακτικές Οδηγίες, Σπουδαία σημεία)
Προτρέψτε τους παίκτες σας να συμμετέχουν στον σχεδιασμό σας ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΑ ώστε να ΕΝΙΣΧΥΘΟΥΝ οι δυνατότητές τους.
-
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ των σπουδαιότερων σημείων.
-
Παρακίνηση-Εμψύχωση– (Εμπιστοσύνη, Έπαινοι, κ.τ.λ.)
Δημιουργήστε ατμόσφαιρα ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ, ΘΕΤΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, Επαινείστε τους παίκτες σας.
ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΔΗΛΩΣΕΙΣ και ΚΑΤΑΜΕΡΙΣΜΟ ΕΥΘΥΝΩΝ που μειώνουν την ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ.
Ερώτηση: Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την επίδραση του προπονητή στο ημίχρονο;
Απάντηση:
- Οι ομιλίες του ημιχρόνου μπορεί να παραγεμίσουν το κεφάλι των παικτών με πληροφορίες.
- Είναι δύσκολο για τους προπονητές να επιλέξουν από τη μάζα των πληροφοριών τις πιο κατάλληλες.
- Οι παίκτες σχεδόν γρήγορα ξεχνούν όταν βγαίνουν στο γήπεδο τις πληροφορίες.
- Λιγότερες πληροφορίες είναι πιο αποτελεσματικές.
- Είναι προτιμότερο να δοθεί προσοχή στην ικανότητα των παικτών να απορροφήσουν τις πληροφορίες.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Ερώτηση 1: Πόσο σπουδαίες είναι οι συζητήσεις του ημιχρόνου;(Έρευνα σε Προπονητές).
Απάντηση:
- 95% συμφωνούν στην σπουδαιότητα
- 61% τις θεωρεί πολύ σπουδαίες
- 5% ΜΟΝΟ εκφράζουν τις αμφιβολίες τους
Μπορούν να κάνουν την διαφορά μεταξύ ΝΙΚΗΣ – ΗΤΤΑΣ όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως προγραμματίζονται;
- 76% συμφωνούν
- 20% θεωρεί πως μπορούν
- 4% ΜΟΝΟ εκφράζουν τις αμφιβολίες τους
Ερώτηση 2: Που μαθαίνουν οι Προπονητές πως γίνονται οι συζητήσεις του ημιχρόνου; (Έρευνα σε Προπονητές).
Απάντηση:
Η γνώση της ομιλίας προέρχεται από πολλές πηγές:
- 34% Προπονητική Εμπειρία
- 32% Σεμινάρια
- 16% Προπονητές-Μοντέλα
- 8% Βιβλιογραφία
- 6% Συζητήσεις με έμπειρους συναδέλφους
Ερώτηση 3: Ποιοι είναι Στόχοι και Ποια τα Προβλήματα στο ημίχρονο; (Έρευνα σε Προπονητές).
Απάντηση:
Ποια η Εκτίμηση των ΣΤΟΧΩΝ – ΣΚΟΠΩΝ
- 63% απάντησε ΑΝΑΠΑΥΣΗ & ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ
- 18% απάντησε ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ & ΕΜΨΥΧΩΣΗ
- 15% απάντησε ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ
- 8% Βιβλιογραφία
- 6% Συζητήσεις με έμπειρους συναδέλφους
Όπως διαπιστώνεται ΔΕΝ ΕΓΙΝΑΝ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΟΥΤΕ ΟΜΑΔΙΚΕΣ συζητήσεις με τους παίκτες.
Ερώτηση 3: Ποιοι είναι Στόχοι και Ποια τα Προβλήματα στο ημίχρονο; (Έρευνα σε Προπονητές).
Απάντηση:
Ποια είναι τα ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ στο ημίχρονο & ποιοι ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ τα επηρεάζουν;
84% συμφωνεί πως οι παίκτες ξεχνούν γρήγορα αυτά που είπε ο προπονητής στο ημίχρονο.
Σε ποσοστά πάνω από 70% συμφώνησαν όλοι ότι:
- Οι πολλές οδηγίες παραγεμίζουν το κεφάλι των παικτών.
- Είναι δύσκολο να επιλεγούν οι κατάλληλες πληροφορίες κάτω από την πίεση του χρόνου.
- Οι λίγες πληροφορίες είναι οι καλύτερες.
- Δίνουμε προσοχή στην ικανότητα των παικτών να απορροφήσουν τις πληροφορίες.
Ερώτηση 4: Τι πρέπει να συζητήσουμε στο ημίχρονο; (Έρευνα σε Προπονητές).
Απάντηση:
- Συνήθως ασχολούνται με τις θετικές ή αρνητικές παρατηρήσεις του 1ου ημίχρονου και την πιθανότητα αλλαγής τακτικής του αντιπάλου στο 2ο ημίχρονο. Προτρέπουν έτσι τους παίκτες τους να αλλάξουν ή να συνεχίσουν αυτές τις περιπτώσεις.
Στην ΟΥΣΙΑ όμως τα βασικά σημεία χωρίζονται σε 4 ΠΕΡΙΟΧΕΣ :
- ΤΑ ΔΥΝΑΤΑ και ΤΑ ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ του ΑΝΤΙΠΑΛΟΥ
- ΤΑ ΔΥΝΑΤΑ και ΤΑ ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ της ΟΜΑΔΑΣ ΤΟΥ
- Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ των ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ του ΑΝΤΙΠΑΛΟΥ
- Η ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ των ΑΔΥΝΑΜΙΩΝ του ΑΝΤΙΠΑΛΟΥ
Κατόπιν: Πως ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΜΑΣ και ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΜΑΣ.
Οι γνώμες των προπονητών ποικίλουν όσον αφορά τις συζητήσεις στο ημίχρονο. Συμβάλουν διάφοροι παράγοντες όπως το σκορ, οι δυνατότητες και οι αδυναμίες των δυο ομάδων και διάφορα άλλα γεγονότα (κόκκινη κάρτα, ο ρόλος του διαιτητή κ.τ.λ.).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Στις συζητήσεις του ημιχρόνου:
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΝΟΜΑΣΤΕ ΣΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΜΑΣ και ΣΤΙΣ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΤΟΥ ΑΝΤΙΠΑΛΟΥ.
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΧΤΙΖΟΥΜΕ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΑΝΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΗΘΙΚΟΥ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΟΥ ΕΠΙΘΥΜΗΤΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ. ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΠΩΣ ΟΙ ΠΑΙΚΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΜΙΑ ΘΕΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ-ΣΚΕΨΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΟΥΣ.
Ερώτηση 5: Πως πρέπει να προσεγγίζονται οι συζητήσεις στο ημίχρονο; (Έρευνα σε Προπονητές).
Απάντηση:
Πρέπει να προσέχουμε όχι μόνο τι λέμε αλλά και πως το λέμε.
ΚΛΕΙΔΙΑ του τρόπου που στέλνουμε ένα μήνυμα είναι:
- Οι Χειρονομίες
- ο Τόνος της Φωνής
- η Δομή και Καθαρότητα της Γλώσσας ώστε να αντιλαμβάνονται οι παίκτες τι τους λέμε.
Συμβαίνει συχνά στο ημίχρονο οι παίκτες να έχουν αλλού τα μυαλό τους όταν μιλάμε, να σκέφτονται άλλα – άσχετα – πράγματα εκείνη την στιγμή και να μην παρακολουθούν τις σκέψεις του προπονητή. Μια Υποτονική ομιλία χωρίς συναίσθημα ενισχύει αυτή την περίπτωση ενώ μια Υποβλητική και Δυνατή Φωνή με Χειρονομίες προκαλεί την ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΟΥΣ.
Πρέπει να προσέχουμε όχι μόνο τι λέμε αλλά και πως το λέμε.
Οι συζητήσεις του ημιχρόνου προσεγγίζονται με ΣΚΟΠΟ και ΣΤΟΧΟΥΣ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ και ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΚΡΙΤΙΚΕΣ και ΚΥΡΙΩΣ ΔΙΧΩΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΕΠΙΘΕΣΕΙΣ.
Πολλοί προπονητές παρόλο που παραδέχονται πως δεν πρέπει να τους παρασύρουν τα συναισθήματα εξακολουθούν να πιστεύουν πως έχουν θέση τέτοιου είδους συγκινήσεις μέσα στην ομιλία του ημιχρόνου.
Ομιλίες εμπλουτισμένες με ΠΑΘΟΣ, ΥΠΕΡΔΙΕΓΕΡΣΗ και ΕΝΤΑΣΗ πιστεύουν πως «χτυπούν» στο Φιλότιμο και ξυπνούν τους παίκτες από τον λήθαργο οδηγώντας τους σε καλύτερη απόδοση.
ΟΔΗΓΟΣ ΟΜΙΛΙΑΣ στο ΗΜΙΧΡΟΝΟ
1. ΔΩΣΤΕ ΧΡΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΠΑΙΚΤΕΣ
Μπαίνοντας στα αποδυτήρια ΜΗΝ αρχίζετε την ομιλία γρήγορα. Αφήστε τους παίκτες να πάρουν τις ανάσες τους και επιτρέψτε τις συζητήσεις μεταξύ τους σε κανονικό ύφος και όχι με προσωπικές επιθέσεις εναντίον άλλων συμπαικτών ή διαιτητών.
2. ΤΟΝΟΣ ΦΩΝΗΣ – ΕΝΤΟΠΙΣΤΕ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Μην κοιμίζετε με μονότονη ομιλία τους παίκτες. Δώστε τόνο και ένταση στην φωνή σας σε λογικά πλαίσια και συμπεριλάβετε χειρονομίες που θα σας θυμούνται καθώς θα τους κοιτάτε και θα σας κοιτούν στα μάτια. Η ομιλία πρέπει να έχει δομή, να είναι ευκολονόητη και ξεκάθαρη και το κυριότερο εμψυχωτική και γεμάτη παρακίνηση.
3. ΟΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ
Μην γράφετε στον πίνακα σαν να είσαστε ο δάσκαλος σε σχολείο. Δεν φορτώνουμε τους παίκτες με σχεδιασμένες πολύπλοκες τακτικές κινήσεις που δεν έχουμε δουλέψει στην προπόνηση.
4. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΑΚΤΙΚΩΝ – ΙΔΕΩΝ
Μην επιβάλετε τακτικές και ιδέες που δεν μπορούν να εφαρμοστούν. Οι παίκτες είναι κάτι περισσότερο από «κούκλες χωρίς μυαλό». Αυτοί πρέπει να εφαρμόσουν τις ιδέες σας στο παιχνίδι και όχι εσείς.
5. Ο ΧΡΟΝΟΣ ΠΟΛΥΤΙΜΟΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΥΜΜΑΧΟΣ
Βάλτε τους παίκτες στην διαδικασία επίλυσης του προβλήματος όταν ο χρόνος το απαιτεί. Ακούστε τις γνώμες τους και τσεκάρετε αν κατάλαβαν όλοι την λύση του προβλήματος.
Σε πιθανόν αντιδράσεις (π.χ. γκριμάτσα) από κάποιον παίκτη δείξτε ευαισθησία διότι δείχνουν πως δεν συμφωνούν οπότε αλλάξτε πλάνο.
6. ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ, ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΚΑΙ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ
Να είστε αντικειμενικοί στις παρατηρήσεις του 1ου ημιχρόνου και να μην κάνετε προσωπικές επιθέσεις. Επαινούμε και επικεντρωνόμαστε στις δυνατότητες μας και στις αδυναμίες του αντιπάλου.
7. ΕΜΨΥΧΩΣΗ
Εμψυχώστε τους παίκτες να έχουν ενεργητική συμμετοχή στην συζήτηση και να καταθέτουν τις προτάσεις τους ελεύθερα. Αν δεν είναι ενεργοί τότε κάντε τους εσείς ερωτήσεις και βγάλτε τους από τον λήθαργο ή από τον φόβο μήπως αυτό που θα ήθελε να πει είναι λάθος αναγκάζοντάς τους έτσι σε ενεργή συμμετοχή και κάνοντας την συζήτηση εποικοδομητική.
8. ΕΠΑΙΝΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ
Με τους επαίνους δυναμώνουμε τα αισθήματα των παικτών δημιουργώντας ταυτόχρονα αυτοπεποίθηση και πίστη οι οποίες επηρεάζουν τους παίκτες στην καλύτερη απόδοσή τους περισσότερο από τις τακτικές οδηγίες και την ανάλυση ενός προβλήματος.
Σε μεγάλο βαθμό είναι πολύ αποτελεσματικές τέτοιες «ψυχοθεραπείες».
Αποφύγετε δηλώσεις – κριτικές που μπορούν να ρίξουν το ηθικό των παικτών.
9. Τι έγινε στο 1ο ημίχρονο και τι θέλουμε στο 2ο;
Όταν τα πράγματα στο 1ο ημίχρονο δεν πάνε καλά οι προπονητές θεωρούν υποχρέωσή τους πως πρέπει να πουν πολλά διορθώνοντας την εικόνα της ομάδας. Σε αυτή την περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος της υπερφόρτωσης πληροφοριών των παικτών. Περιοριστείτε στα πιο σπουδαία και μην «ψειρίζετε» τις καταστάσεις. Προσπαθήστε να αλλάξετε πράγματα που μπορούν να αλλάξουν γρήγορα με προφορική επικοινωνία. Υπενθυμίστε την χρήση τακτικών των προπονήσεων της εβδομάδας που δούλεψαν οι παίκτες υπό τις οδηγίες σας.
10. ΤΟ ΜΕΤΑ – ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΠΑΝΤΑ ΟΙ ΠΑΙΚΤΕΣ
Προσδιορίστε την ομιλία σας έτσι ώστε να διαπιστώσετε πραγματικά, όταν τελειώσει το παιχνίδι, πως οι παίκτες σας ήταν καλύτεροι στο 2ο ημίχρονο και αν ενήργησαν βάση των οδηγιών σας. ΜΗΝ κάνετε έξτρα προπόνηση σε μορφή τιμωρίας. Κάντε επανάληψη και χρήση των τακτικών που γνωρίζουν οι παίκτες και έχουν δουλέψει υπό τις οδηγίες σας.